Koulutusteni ja työkokemukseni laaja-alaisuus mahdollistaa joustavan siirtymisen hyvinkin erilaisten tilausten välillä. Palvelen laajasti erilaisia yksilöitä ja ryhmiä, kuten työyhteisöjä tai perheitä. "Give psychology away to the public.” George Miller kiteyttää oman työni päätavoitteen: tuoda psykologista oivallusta helpottamaan arkiajattelua ja -tilanteita.

Yliopistokoulutus
Psykologian maisteri 2008, Helsingin yliopisto
- Musiikin ja muusikon psykologia 25 op
- Psykiatrian lääketieteelliset opinnot 25 op
- Pedagogiikka ja didaktiikka 60 op (varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelma)
- Pohjoismaiset kielet, ruotsi toisena kotimaisena kielenä 60 op

Muut koulutukset
- Työnohjaaja STOry 60 op
- Työterveyspsykologi, työterveyshuoltoon pätevöittävä koulutus 15 op
- Voimavarakeskeinen perhetyö 30 op
- Mentalisaatiopohjainen lyhytterapia 15 op
- Rorschach Comprehensive System 16 op
- Single Session Therapy – Ratkaisukeskeinen lyhytterapia
- ART ryhmänohjaaja – vihanhallinta, tunnetaidot, sosiaaliset taidot
- Jännittäjäryhmän ohjaajakoulutus
- Yhteistoiminnallinen ongelmanratkaisu perhetyössä
- Laajat psykologiset testimenetelmät ja interventiot
- Viivi 5-15 – lapsen neurokognitiivinen kehitys
- Marschak Interaction Method (MIM) vuorovaikutushavainnointi
- Ihmeelliset vuodet perusteet
- Debriefing-kriisi-interventio
- Internet- ja peliriippuvuuden tunnistus ja hoito
Työn ohella jatkuvat erikoissairaanhoidon luentosarjat: neuropsykiatria ja neuropsykologiset tutkimukset, oppimisvaikeudet, autismin spektri, vuorovaikutushoito, väkivallan kartoitus, syömis-, ahdistuneisuus-, mieliala-, käytöshäiriöt, lastensuojeluyhteistyö.

Työhistoria
Olen toiminut psykologina vuodesta 2008 monipuolisissa työtehtävissä:
- HYKS erikoissairaanhoidon psykologi lasten-, nuoriso- ja aikuispsykiatrialla (Lapinlahden, Psykiatriakeskuksen, Jorvin, Lastenlinnan, Kellokosken, Kätilöopiston ja Auroran sairaalaosastot)
- Oppilashuollon esihenkilö ja koulupsykologi esikoulusta lukioon, sekä varhaiskasvatuksen konsultaatiot
- Työterveyspsykologi
- Työnohjaaja kymmenille työryhmille ja yksilöille
- Lasten, nuorten ja aikuisten lyhytterapiat
- Henkilöstövastaava, henkilöarviointi ja rekrytointi, Päiväkoti Murut Oy
- Koulutukset, hankkeet ja asiantuntijalausunnot, kuten YLE uutiset
- Opetustyö kouluissa

Työtapa
Vahvuuteni on laajan työnkuvan hallinta: viikon aikana käsittelen psyykkisiä ilmiöitä jokaisen ikäluokan kanssa ja asiakaskuntani ulottuu pikkulapsista iäkkäisiin.
Haluni ymmärtää hyvin erilaisissa tilanteissa olevien asiakkaiden näkökulmia on tärkeintä minulle, olivat he sitten lapsia, nuoria, aikuisia, työryhmiä tai
perheitä. Minua kiehtoo ihmisten yksilöllinen tapa kokea ja kuvailla asioita, jotka ovat samaan aikaan meille kaikille tuttuja ja samaan aikaan täysin
ainutkertaisia. Innostun mahdollisuudesta aloittaa tutustuminen olettamatta tietäväni toisesta vielä mitään; ajattelumme rakennetaan yhdessä.
Aatos klinikalla tapaan lapsia, nuoria (aikuisia), perheitä ja vanhempia. Yksittäisistä käynneistä pidempiin
terapiasuhteisiin ja joustavasti kokoonpanoja vaihdellen asiakkaan tarpeen mukaan. Teen sekä diagnostista arviointia että hoitojaksoja.
Terveystalossa työskentelen työyhteisöjen, esihenkilöiden ja yksilöiden
kanssa. Arvioin ja tuen työkykyä, ja ohjaan organisaatioiden toimintaa psykososiaalisten voimavara- ja kuormitustekijöiden valossa.
Otan vastaan myös itse apua hakevia asiakkaita kaikissa asioissa.
Työnohjaajana toimin vapaasti kulkien erilaisten tilaajien välillä. Ohjaan ryhmiä ja yksilöitä kaikilta ammattialoilta, myös etäyhteyksin.
Laaja-alainen työkokemus ja kouluttautuneisuus tekee työotteestani luovasti yhdistelevän. Asiakkaan yksilöllinen tarina kytkeytyy tutkittuun tietoon
ja viitekehyksiin, kuten ratkaisu- ja voimavarakeskeinen, dialoginen, narratiivinen, systeeminen, hyväksymis- ja omistautumisterapeuttinen,
mentalisaatiopohjainen, toiminnallinen.

Musiikkipsykologian tausta
Suoriutumisen psykologian ja musiikkipsykologian yliopisto-opintojani täydentää oma lähes ammattimaisen tavoitteellinen musiikin harrastaminen neljän vuosikymmenen ajalta. Olen suorittanut musiikin teorian ja pianon solistisen soittimen opinnot konservatoriossa 3/3-tasosuoritukseen asti ja opiskellut musiikkiluokalla alakoulusta lukioon. Erityisen tiiviiksi ja tavoitteelliseksi on aikuisiällä muodostunut lauluyhtyeharrastus, joka on vienyt kansallisiin ja kansainvälisiin kilpailuihin asti. Esiintymisen paineet, harjoittelun ja onnistumisen tasapaino sekä musiikin tuomat vivahteet ovat osa arkeani.

Solmian – nimen tausta
Sara Knuuti – knut, knute, knot, knoten, knude, knoop, knop = Solmu
Muistatko Herlokki Solmusen, tuon Aku Ankasta tutun salapoliisin? Etenkin lasten, mutta myös aikuisten ajatuksia selvittäessä tarvitsee usein varsinaisia salapoliisin taitoja. Yksikään kivi ei jää kääntämättä!
Solmua ja solmimista käytetään symbolina kuvaamaan niin myönteisiä kuin kielteisiä ilmiöitä.
Solmian on vanhaa suomen kieltä: minä solmian, sinä solmiat, me solmiamme.
Meidänkin yhteistyömme alkaa sen solmimisesta. Tulemme ehkä selvittämään umpisolmuja tai tutkimaan elämänkaaren tärkeitä solmukohtia. Ne ovat ydintapahtumia, käännekohtia, tienhaaroja, yhtymäkohtia. Solmukohdasta haarautuu useita uusia väyliä ja kerran katkennut lanka voi olla jopa entistä vahvempi solmulla korjattuna. Jotkut ihmissuhteet saattavat olla solmussa samaan aikaan, kun toisaalla solmitaan uusia. Solmu-sanan monimerkityksellisyys kuvaa alati eri näköiseksi muuntuvaa ilmiötä, jollainen elämäntarinammekin on.